Nordiska Mästerskap och Billingerace

Alltså, wow! Vilken helg vi fick. I lördags for vi till Skövde där A skulle köra första loppet i långloppscupen. Jag stod över för att spara benen inför söndagen. Vad skönt det är att få fika sitt kaffe utan tävlingsstressen. Sitta där i lugn och ro när A gör sig i ordning och cyklar ner till starten. Förra året var det misärväder på Billingen (jag fick nog och bröt trött och med ont i ryggen efter vurpa veckan innan) men iår var det andra bullar, vädret var tiptop för cykling. Ja det var kanske lite kyligt att stå brevid så länge men för cyklisterna var det bra. Som vanligt tror jag alltid på A, så även den här dagen. Men H40 är H40, allt kan hända. Vid varvning kommer han väldigt tidigt och jag blir lite förvånad, leder han? Har jag missat någon? Jag var ju så fokuserar på att langa åt klubbkompis Johan att jag inte ens såg Wengelin som låg bakom. Eyes on the target :) Men jag hade inte missat någon fast tvåan låg hack i häl och han fick tillslut släppa iväg den andre och kom på en helt fantastiskt bra andra plats i H40. Totalt plats 23, det är riktigt bra det! Dessutom fixade han seedning för led 1. Stolt servicepersonal!

andreas.billingen.fotoAnders_almhed.2017

Snabb sambo (Foto: Anders Almhed)

20170513_131959

Utsikten från toppen på Billingen.

Efter prisutdelning åkte vi raka vägen till banan i Vårgårda för att köra ett testvarv. Provade att köra nya droppet, gick alldeles jättebra att köra omkull i när man inte har tillräckligt med fart. Stoltserar nu med snygga blåmärken på benen. Sommarbenen är här, de som går i gult och blått. Provade en gång till och var på vippen att vurpa exakt likadant. Då fick jag nog. Hade som vanligt behövt mer tid och kanske lite experttips om hur jag ska tänka. Det blev till att åka runt för min del. Sen vidare till vårt boende i vårgårda. Vi fick vindsvåningen, detta betydde dock inte direkt lyx. Mission nummer ett blev att få upp cyklarna. Tur man kapat styret lite. Vissa cykelhandlare skulle ju få problem här ;)20170514_111459

RaceDay
Regn, regn, regn, regn… skönt för då blir alla rötter på banan så härligt hala. Blev en lång dag då jag inte skulle starta förrns kl 17.00! Hängde, kollade på duktiga cyklister, pratade med trevliga cyklister och tillslut var det först A som skulle starta. Han skulle enligt honom själv cykla säkert och ta det för vad det var. Jodå, så blev det. Efter halva loppet slåss den galningen om placering 4-5 i ett starkt fält och cyklar riktigt bra. Men så i den där kurvan där var och varannan åkare låg och sprattla åkte han i backen och då gick reglaget på växeln av. Trist, men inte mycket att göra åt.

Mitt race då. Jag var nervös, men inte sådär illamående som  i Säter. Vi var inte så många anmälda i D30 och tyvärr kom inte alla till start. Men då får man tänka att jag ska åka så fort som jag kan ändå, många andra att åka fortare än på startlinjen. Fick en ganska ok start men kunde sen ta täten i startbacken och tycker att jag åkte den riktigt bra, hårt men inte med ben fyllda av syra. Väntade mig att nån skulle komma jämsides men ingen kom, såg att jag hade lucka och tänkte att det kändes ju himla bra. Den luckan släppte jag sen inte på hela loppet utan kunde istället utöka den. Skönt och verkligen roligt. Jag kände mig bekväm på cykeln och åkte riktigt bra men hade långt ifrån ett perfekt race. kom ifatt och hamnade bakom några F15/16 på en smal stig som gjorde att jag sen fick springa en hel backe i skogen, inte optimalt. Kände mig inte så bekväm på de hala rötterna i en del svängar. Den svängen där alla ramla och A redan kvaddat cykeln, den sprang jag nerför varje varv, tappade väl oceaner av tid men kände att jag hade råd. Var liksom inte så sugen på att cykla omkull när jag inte behövde chansa. Nöjd att jag höll alla andra veteraner bakom mig, både världsmästare och SM-medaljörer. Det känns som jag sakta men säkert börjar hitta tillbaka efter ett tungt förra år. Härligt är vad det är :)

20170514_173821_920170514_173912_1

 

Leave a Reply

